Tuesday, March 15, 2011

Botol Susu Bayi Polikarbonat Diharamkan Mulai 1 Mac 2012 ??

As Salam,
  Semalam aku balik KL dr Sg petani.4 hari kat sana bercuti.Follow mak ayah & adik-adik.Papa Alya tak ikut coz cuti sekolah ni kan banyak keje.Orang book khemah la..nk kahwin ni kan..Jadi masa kat RNR (lupa plak) .Atok Alya benti coz beli makanan & paper Berita Harian.

  Masukje dalam kereta..Atok Alya tanya mama alya la kan..pakai botol susu apa.Tgk paper arini pasal botol susu.Bagusla atok Alya ni.ambik berat.huhu!!Aku cakap botol Alya semua cap BPA FREE..mana ada yg murah-murah..mahal-mahal wooo..

Kenapa lambat sangat Botol Susu Bayi Polikarbonat Diharamkan Mulai 1 Mac 2012Berkuatkuasa 1 Mac 2012, kerajaan mengharamkan penjualan botol susu bayi polikarbonat yang mengandungi Bisphenol A, BPA.

Menurut Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai, pengharaman itu diputuskan jemaah menteri pada 2 Mac lalu sebagai langkah berjaga-jaga.

Menurutnya, sehingga kini tiada bukti saintifik yang kukuh menunjukkan botol susu itu adalah selamat untuk digunakan golongan berisiko tinggi terutamanya bayi dan kanak-kanak.

Kerajaan memberi tempoh satu tahun untuk memastikan tindakan pengharaman itu dilaksanakan dengan lancar secara berperingkat.

Menurut laporan, polikarbonat adalah plastik yang digunakan dalam pembuatan botol susu bayi dan 'Bisphenol A' ialah bahan kimia industri yang ditambah dalam botol susu bayi polikarbonat untuk menjadikannya keras dan lutsinar.- sumber

** Tindakan pengharaman ini akan dilaksanakan secara berperingkat dan pihak industri diberi tempoh masa satu (1) tahun untuk membuat persediaan bagi keperluan pertukaran atau pembelian mesin dan penggunaan bahan mentah yang sesuai.

PANDUAN PENGGUNAAN BOTOL SUSU BAYI POLIKARBONAT

a) Kenalpasti Botol Susu Bayi Polikarbonat

Botol susu bayi polikarbonat bersifat keras dan lutsinar di mana ianya mengandungi Bisphenol A (BPA). Botol susu ini boleh dikenalpasti melalui kod identifikasi plastik yang biasa didapati di bawah botol susu bayi seperti berikut:


Botol susu bayi yang bebas BPA biasanya dilabelkan dengan perkataan ‘BPA free’ atau bebas BPA.

**Alya pakai botol brand AVENT, MAM & BUMBLE BEE **

No comments:

Post a Comment