Thursday, August 13, 2009

Ikan Keli Berlada

Salam,
Hari nie baru rasa nak update blog...bz memanjang.Last week my MIL buat kenduri tahlil.Masak mee kari...cedapppp nya...Aku tukang hidang je..coz ptg tu antar si iza(adik bongsu) balik MRSM KKB...sampai umah pun kat kul 7mlm.jalan jem plak ulu yam tu..Tahlil pas maghrib..
Semalam Khamis ..aku pose.Pose apa??posa ganti la..tggal lagi sehari jer..Next week la baru pose.Semalam gak hubby goreng ikan keli..Ikan keli ni family dia bela..Rasa nya ikan tu baru 4 bulan coz pendek skit..Aku yg nak bukak pose nie.. g la usya hubby goreng2..4 ekor dia goreng.Aku ckp kat hubby nak buat sambal la..takkan nak mkn goreng je.Hubby perli aku.."reti ke?''....Wah!!...cabar nampak..Siap dia!!hehhehe!!
Oh ya..resepi ni aku main campak2 jer..sebab kat umah slu buat.actually kembar yg adik tu la selalu masak..cilok resepi dia..huhuhu!!(adik,klu ko baca ni jgn perasan ok)..hehehhe!!


Bahan2nya ialah....
1. ikan keli ( tak kisah berapa bnyak..biasa 5ekor la)
2. 1 keping asam atau air asam (setengah cawan)
3. secubit gula( secukup rasa)
4. garam(secukup rasa)
5. minyak masak (of cos la)

Bahan kisar plak:
1.10 cili api ( sukati nak buh bnyak mana)
2.10 cili merah (sukati bnyak mana taruk)

Cara-caranya ialah:

1.Basuh la ikan tu dulu..hilangkan hanyir ngn air asam ke..limau purut ke
2.goreng ikan tu (letak ler kunyit n garam b4 goreng)
3.Tumis bahan kisar tu ,masuk gula n garam td
4.sambal goreng td curah atas ikan tu..

So,siap..leh makan k...yummy!!

2 comments:

  1. aik..dah tkr template baru? pink jugak..huhu

    amboi dah pandai masak nmpk..hehe

    ReplyDelete
  2. biasalah takde keje..tukar template je la..
    hahhaa..memg pandai masak pun...cume tak praktikkan jer..hehehhe!!

    ReplyDelete